Make Music Matter! på Järvaveckan – tillsammans för framtidstro hos unga !

Make Music Matter! på Järvaveckan – tillsammans för framtidstro hos unga !

Igår stängde årets Järvavecka. Make Music Matter! deltog med ett musikaliskt creative hub där unga bjöds in för att under fem dagar ta del av ett gediget program och fullspäckat schema med aktiviteter som workshops, föreläsningar, inspelning, feedback sessions, coaching och uppträdanden.

 – Att musik är bra för människans välmående har påvisats i flera vetenskapliga studier. Musiken har också stor betydelse för ungas identitetsutveckling och är en påverkansfaktor på samhället i stort. Därför kändes det viktigt för Make Music Matter att medverka, säger Göran Nikolausson.

– Vi vill ge unga nya möjligheter att arbeta med musik som uttrycksform och kommunikationsmedel för att främja kreativitet och välmående, vilket är i linje med Järvaveckans tema för i år “Valet är ditt”, fortsätter Göran.

Många olika aktörer från musikbranschen fanns på plats, bland annat musikproducenten Yej González, Latin Kings, Universal och Sony Entertainment. Artisten Adee, bördig från Öland, deltog också med skaparworkshop. Syftet var att ge unga verktyg att uttrycka sig med musik och låta dem få berätta sina “stories” i eget musikskapande och podcast och att få inspirera till en meningsfull fritid och visa på framtida yrkesmöjligheter. Make Music Matters! deltagande under veckan var mycket uppskattat.

Citat från Järvaveckans FB-sida 5 juni:

Make Music Matters tält har varit en stor succé under veckan!
Man har testat musikproduktion, spelat in demos, samtalat med skivbolag, uppträtt och dansat! Rodde/The Latin Kings, Yei Gonzalez, Aaron Phiri, Patrick Larsson/Playground Music var några av gästerna som inspirerade och uppmuntrade. Stort tack till Tim Bergling Foundation, Linnéuniversitetet och Stiftelse Signatur som MADE MUSIC MATTER!
Deltagandet i årets Järvevecka var startskottet för ett kommande Make Music Matter!- initiativ riktat mot ytterstadsområdena i Stockholm och övriga Sverige, vilket möjliggörs av bland annat Linnéuniversitetet, Tim Bergling Foundation, Signatur – insamlingsstiftelse för musikfrämjande och Soundtrap by Spotify.