14 sep Make Music Matter Let’s Co-Net – nätverksträff 20 september 2023
Hur kan musikundervisning stävja problematisk frånvaro i skolan? Och hur kan digitala verktyg i musikundervisningen främja språkutveckling? Detta och mycket annat kommer beröras på höstens första nätverksträff.
Medverkande: Martin Laps, musiklärare och författare använder digitala verktyg i musikundervisningen för att främja ett språkutvecklande arbetssätt i samarbete med sina kollegor. Musikämnet hamnar i centrum vilket lyfter både elevernas kunskapsutveckling och musikämnet som sådant. En annan medverkande är Ingrid Tidvall, författare och förstelärare i musik som visar ett material från Gleerups musik 7-9, digital, som hon utvecklat tillsammans med sina två musiklärarkollegor Mirjam Hjalmarsson och Linda Wahlgren. Dessutom medverkar Jonas Engström, årets körledare 2022 och initiativtagare till riksdagsseminariet- Musik som räddar liv – en resurs att räkna med. Jonas kommer att berätta om det seminarie som kommer hållas i riksdagen 18 oktober. Andra medverkande är Annette Mars, lektor i musikpedagogik vid Malmö Universitet och Ketil Thorgersen,docent Stockholms Universitet, om gruppstorlek och undervisning. Många har vittnat om betydelsen av halvklass i musikundervisningen medan andra hävdar att det går utmärkt att undervisa i helklass. Dock finns inga systematiska studier av vilka konsekvenser olika gruppstorlekar får. Annette Mars berättar om det forskningsprojekt hon just nu genomför tillsammans men kollegan Ketil Thorgersen.
Elever som inte kommer till skolan är problematiskt. Pelle Nylén, musikpedagog och förskollärare kommer att berätta om Musikprojektet problematisk frånvaro. Detta musikprojektet och dess modell har vid ett flertal tillfällen visat sig vara ett lyckat verktyg i att vända den situationen. Skolan står via mentor och elevhälsan i kontakt med vårdnadshavare och det är genom dessa kontakter som skolan kan erbjuda elev att få delta i ett Musikprojekt. Den första frågan är om eleven skulle kunna tänka sig att delta i ett musikprojekt och här förklaras också vad man får göra, att lära sig spela instrument och att få göra en egen låt genom att jobba med dator och musikprogram tillsammans med en pedagog. Med musikprojektet har lärarna lyckats få flera elever att bryta problematisk skolfrånvaro och istället börja komma till skolan, och i många fall under tid också ökat sin totala måluppfyllelse på skolan.
Varmt välkomna den 20 september och denna gång sänder vi digitalt från studion i Kalmar.